Богдана БОДНАР

Чи можуть українські театри похвалитися технічними працівниками з вищою фаховою театральною освітою? Видається, що ні. Хоча свого часу готувало технічних спеціалістів Одеське художньо-театральне училище, але його спеціалістів і в радянські часи не вистачало українським театрам.

А от у Авіньйоні є Вищий інститут техніки спектаклю. Після солідного відбору сюди на навчання потрапляють люди з дипломом технічного бакалавра з галузі столярної, слюсарної справи, електроніки та механіки. Обов’язково мати дворічний стаж роботи за фахом. Навчання триває сім місяців, або 1200 учбових годин: загальноосвітній курс — 216, технічна підготовка та практика — 664, спеціалізація — 320 годин. Спеціалізація за трьома основними напрямами: сценічне освітлення (спеціальність — світлооператор, головний освітлювач), звукотехніка (звукорежисер, звукооператор) і керівник сцени (старший машиніст, машиніст). Студенти отримують знання з керівництва та управління технічними бригадами, з участі в розробленні програми устаткування, його обслуговування, встановлення та регулювання приладів, з обладнання сцени та монтажу декорацій, з участі в розробленні та проведенні вистави, підготовки та забезпечення спектаклів на гастролях. У розпорядженні студентів професійне обладнання, яке відповідає потребам їхнього профілю. Вартість навчання — 17 тисяч франків, тобто понад три тисячі доларів.

Передумовою для створення школи була потреба у спеціалістах для проведення Авіньйонського фестивалю. Тож практику студенти проходять на фестивальних виставах поруч із досвідченими майстрами-педагогами. Після фестивалю випускники отримують диплом і можуть працювати в театрах країни та за її межами. Приміщення школи розміщене в двох будівлях. У невеличкій споруді відбуваються теоретичні заняття. А у старому храмі — лабораторія з вивчення сценічного освітлення та світлової апаратури, бутафорська майстерня, макетна та учбовий театр. Курс навчання студентів поділено на два етапи. Перший — теоретична та практична підготовка, макетування, проектування, виготовлення декорацій та реквізиту. Другий етап — стажування на місцях проведення фестивальних видовищ, де студенти працюють поруч зі своїми викладачами. Постійних викладачів у школі лише чотири. Решту — двадцятьох — запрошують з Парижа, інших міст, навіть з-за кордону. Для запрошених спеціалістів, а це відомі сценографи та технологи, заздалегідь сплановано кількість лекцій та практичних занять. Тривають ці лекції — три-сім днів.

У містечку Клемон-Феррар є Школа сценографії, створена зусиллями ентузіастів, яка виникла на базі Школи архітектури. Вона готує сценографів, художників кіно та телебачення, архітекторів-сценографів, дизайнерів виставочної та рекламної діяльності. Школа сценології базується на навчальних площах Інституту архітектури, до неї беруть дипломованих художників, архітекторів, а як виняток — осіб, які мають професійний чи художній досвід. Навчання триває два роки. Протягом першого року навчання студенти одержують фундаментальні знання в галузі театру, кіно та архітектури. Другий рік навчання — щомісячні семінари, індивідуальна робота, професійна адаптація. У програмі — знайомства зі сценографією інших країн, а також стажування в навчальних закладах інших держав. Педагогів дев’ять. А навчаються переважно дванадцять осіб. Чи стануть ці дванадцять окрасою французької сценографії, поки що не відомо, але амбіцій їм не позичати, та й французький театр не пасе задніх.

от POSTUP